-
Którędy
do sukcesu, czyli budowanie ścieżek kariery
– 2
dni
-
CEL: Najważniejszym
celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników wiedzy
na temat znaczenia i zasad budowania ścieżek kariery,
praktyczne wykorzystanie narzędzi zarządzania zasobami
w celach rozwojowych Celem jest rozwój umiejętności
rozpoznawania zasobów pracowników oraz wykorzystywania
potencjału pracowników podczas planowania
rozwoju firmy
Cele
pośrednie:
-
Rozwijające
refleksje osobiste
-
Doskonalenie
umiejętności zarządzania potencjałem pracowników
-
Doskonalenie
umiejętności budowania stabilnego zespołu
-
Minimalizacja
zjawiska odchodzenia najwartościowszych pracowników
-
Zdobycie
wiedzy z obszaru planowania ścieżek rozwoju
Program
kursu
Dzień
dobry - Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia
Budowanie
ścieżek kariery jako element strategii personalnej firmy
Znaczenie
kultury organizacyjnej dla zarządzania kadrami
-
System
wartości i ukierunkowanie rozwoju
-
System
motywacyjny jako odzwierciedlenie systemu wartości
-
Rekrutacja
i selekcja pracowników pod względem najbardziej pożądanych
cech osobowości
-
Styl
kierowania i rola pracy zespołowej
-
System
komunikacji i klimat organizacyjny
-
Identyfikacja
z firmą i jej misją
Kryteria
uwzględniane przy tworzeniu planu rozwoju pracownika
-
Określenie
pożądanych kwalifikacji pracownika
-
Określenie
niezbędnych doświadczeń zawodowych
-
Analiza
wyników osiągniętych w realizacji wcześniejszych zadań
Czynniki
decydujące o planowaniu kariery
-
Indywidualne
preferencje zawodowe pracowników
-
Predyspozycje
pracowników
-
Możliwości
pozyskania i rozwijania niezbędnych kompetencji
i kwalifikacji
-
Cele
i możliwości firmy w zakresie szkolenia i awansowania
pracownika
Diagnoza
potencjału rozwojowego pracownika
-
Rozmowa
dotycząca kariery (system wartości, najważniejsze aspekty
pracy, zakres zainteresowań zawodowych, stopień przywiązania
do firmy)
-
Badanie
kwalifikacji
-
Przedmiot
analizy: osobowość, umiejętności, kondycja fizyczna;
osobista analiza SWOT;
-
Metody
badania: dane z okresowej oceny pracowniczej,
obserwacja na miejscu pracy, rozmowa, ankieta,
kwestionariusz, coaching indywidualny, assessment
i development center, obserwacja podczas szkoleń
i badanie efektywności szkoleń
Cechy
planu ścieżki kariery zawodowej
-
Spójność
z rodzajem działalności firmy
-
Dostosowanie
do obecnej i przyszłej kultury organizacyjnej
-
Uwzględnienie
różnorodnych elementów funkcji personalnej: ocena,
kształcenie, przesunięcia poziome, awans i degradacja
pracownika
-
Elastyczność – uwzględniający
zmiany wewnątrz
i na zewnątrz organizacji
-
Zawierający
co najmniej dwa warianty rozwoju
Sporządzanie
planu ścieżki kariery zawodowej
-
Określenie
ścieżki awansu z uwzględnieniem perspektywy czasowej
-
Stopień
szczegółowości planowania w perspektywie czasu
-
Uwzględnienie
faz rozwoju indywidualnego i czynników społecznych
-
Uwzględnienie
alternatywnych wariantów rozwoju zawodowego
-
Ustalenie
sposobu weryfikacji postępów w rozwoju
i nabywania
kwalifikacji
Zespół
odpowiedzialny za planowanie ścieżek kariery
– skład
i zadania
-
Kogo
powinniśmy zaprosić do pracy nad projektem,
by zminimalizować
błędy,
-
Jak
konsultować i komunikować nasze pomysły
-
Zasady
budowania zespołu odpowiedzialnego za planowanie ścieżek
kariery
Korzyści
i zagrożenia wynikające z budowania ścieżek kariery
-
Dla
organizacji
-
Dla
pracownika
Co
potem? Proces zmiany osobistej
Metodyka
zajęć:
Zajęcia
są prowadzone metodą warsztatową opartą na aktywizacji
uczestników szkolenia poprzez pracę w małych grupach,
dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia,
studia przypadków, pracę indywidualną, symulacje
i mini-wykłady
z omówieniem przykładów z życia
i prezentacją multimedialną. Uczestnicy uczą się
poprzez doświadczenie – ćwiczą różne sytuacje
w małych grupach, z możliwością konsultacji indywidualnych.
Nauka poprzez kreatywność, elastyczność
i zabawę,
poprzez osobiste doświadczenie, przyjazny nastrój
i bezpieczną atmosferę.
-
|