„Żeby
uczniom chciało się chcieć” –
kilka słów
o psychologii motywacji. Motywowanie uczniów
do pracy.
CEL: Najważniejszym celem szkolenia jest podnoszenie efektywności
nauczania i wywierania wpływu na uczniów
przez uczestników.
Cele
pośrednie:
• Rozwój
osobisty
• Umiejętność
świadomej pracy w kierunku rozbudzenia
• motywacji do nauki różnego
typu uczniów
• Poznanie
różnorodnych technik motywacyjnych
• Zwiększenie zdolności wykorzystania czynników motywacyjnych
• zależnych od nauczyciela
PROGRAM
KURSU
Dzień dobry – Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia
• Krótka
prezentacja programu
• Oczekiwania
uczestników – ćwiczenie„Cap of tea”
• Ćwiczenie
integracyjne
Typy
uczniów
• Uczeń „odtwórca”
• Uczeń „zdobywca
nagród”
• Uczeń „ciekawy
intelektualnie”
• Uczeń „niezależny”
• Uczeń „lubiący
się bawić”
• Uczeń „o
słabej motywacji”
• Uczeń „nie
zainteresowany”
Czynniki
demotywujące i motywujące do nauki
• Każdy
jest inny - Rodzaje inteligencji wg. Howarda Gardnera
• Motywowanie uczniów do nauki na lekcjach przedmiotów
• humanistycznych.
• Motywowanie uczniów do nauki na lekcjach przedmiotów
• ścisłych
• Motywowanie uczniów do nauki na lekcjach języków obcych
Typy
motywacji i reguły równości, które sprzyjają osiąganiu doskonałych
wyników przez uczniów
• Dwa
typy motywacji: wyścig umiejętności oraz grę równych
• szans
• Reguły
równości:
-
zapewnienie równego dostępu do nagród
- nagradzanie osiągnięć i ciekawości
- doceniania wielu różnych umiejętności
- oferowanie alternatywnych motywacji
- proponowanie zadań angażujących uczestników
Czynniki
motywacyjne zależne od nauczyciela
• Poziom
napięcia, jakie w uczniach wytwarza osiąganie danego
• celu uczenia
się
• Koloryt emocjonalny
• Stopniem trudności zadania i włożony
w nie wysiłek
• Poziom zainteresowania
• Sprzężenie zwrotne
• Kształtowanie motywów panowania
i afiliacji
Techniki
motywujące ucznia do nauki wg. Hanny Hamer
• Recepta
dla nauczyciela na sukces ucznia
A
co ze mną? Co mnie motywuje?
• Ćwiczenie
„Drzewo mocnych stron – Twoje źródła
siły”
• Ćwiczenie
„Zdjęcie w albumie przyszłości” –
odprężenie,
• zrelaksowanie
Co
potem? Proces zmiany osobistej
• Syntetyczne
podsumowanie treści szkolenia
• Wskazówki dotyczące
wdrożenia nabytych
umiejętności
• w praktyce
• Plan zmiany osobistej
Zapraszam
|