Asertywność
- jak osiągnąć poczucie emocjonalnej niezależności, równowagę w życiu
prywatnym
i zawodowym oraz szacunek do siebie i innych - 2 dni
Cel:
Najważniejszym celem szkolenia jest rozwój i utrwalenie zachowań
asertywnych oraz dostarczenie narzędzi umożliwiających zarządzanie
własnymi emocjami. Celem szkolenia jest uzyskanie większej
pewności siebie, a także kształcenie umiejętność mówienia „nie”,
wyrażania własnych pomysłów, opinii i potrzeb, przyjmowania
i udzielania krytyki, chwalenia, jak również umiejętność ochrony
siebie samego przed nieuzasadnionymi atakami, próbami manipulacji,
przerzucaniem odpowiedzialności.
Cele
pośrednie:
• Poznanie
treści i zakresu pojęcia „asertywność”
• Rozwijanie elastycznej i otwartej komunikacji
• Dbanie o własne interesy w harmonii z otoczeniem
• Rozwijające refleksje osobiste
• Podniesienie samooceny, wzmocnienie pewności siebie
• Lepsze rozumienie siebie i innych
• Rozróżnianie zachowań agresywnych, uległych i asertywnych
• Zdobycie umiejętności asertywnej, bezkonfliktowej
komunikacji
• w pracy
• Poznanie asertywnych sposobów budowania granic
• Poznanie wzorów bezpośredniego, stanowczego i
uczciwego
• wyrażania swoich uczuć i opinii
• Poznanie skutecznych technik radzenia sobie z
manipulacją
• i zachowaniami inwazyjnymi
• Nabycie umiejętności odmawiania i przyjmowania odmowy
• Zamiana krytyki na użyteczną informację zwrotną
• Nabycie umiejętności asertywnego dopasowania formy
• wypowiedzi
do sytuacji i osoby
• Poznanie sposobów zarządzania własnymi emocjami
• Neutralizowanie stresów obniżających poczucie
własnej
• wartości
Program
kursu
Dzień dobry - Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia
• Krótka prezentacja programu
• Oczekiwania uczestników
• Ćwiczenie integracyjne
W
zgodzie z sobą i w dobrych stosunkach z innymi - koncepcja zachowań
asertywnych
• Pojęcie asertywności
• Typy zachowań
- zachowania agresywne
- uległe
- asertywne
• Prawa społeczne
• Emocje a zachowania asertywne
• Stan: rodzic - dorosły - dziecko
• Mapa asertywności - uświadomienie problemów indywidualnych
• Samoocena wypływająca z asertywnego traktowania
samego
• siebie
Szanuję
ciebie i siebie - procedury, taktyki asertywnych wypowiedzi i
zachowań
• Umiejętność odmawiania i przyjmowania odmowy
- przyczyny trudności z odmawianiem
- reguły odmowy asertywnej
• Bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażanie swoich
uczuć
• i postaw
- komunikaty typu „ja” i „ty”
- wyrażanie pozytywnych emocji
- wyrażanie odczuć negatywnych
• Radzenie sobie w trudnych sytuacjach i profilaktyka,
• umiejętność argumentowania
• Obrona przed manipulacją. Komunikacja bez przemocy
• wg
Rosenberga
• Konstruktywne reagowanie na krytykę i oceny
- radzenie sobie z krytyką: krytyka jako źle odbierana
-
informacja
zwrotna
- krytyka jako ogólna ocena
- radzenie sobie z negatywnymi emocjami w sytuacji
krytyki
- przyjmowanie pochwał
• Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
• Radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych
- jak rozmawiać ze zdenerwowaną, czy agresywną osobą
- rola nastawienia i radzenia sobie z trudnymi emocjami
Słucham
i słyszę - aktywne słuchanie
• Empatyczne słuchanie, parafrazowanie
• Aktywne słuchanie (kontakt wzrokowy, potwierdzanie,
• dopytywanie)
• Skuteczne słuchanie . jak słuchać, żeby inni
chcieli z nami
• rozmawiać
• Typowe błędy i bariery związane ze słuchaniem
Jak
to powiedzieć - użyteczne techniki do stosowania
w różnych sytuacjach
• Zdarta płyta
• Asertywne odraczanie
• Demaskowanie aluzji
• Zasłona dymna
• Zgoda asertywna
• Chć czy muszę - dialog wewnętrzny pomiędzy wolnością
• i
odpowiedzialnością
Idzie
mi coraz lepiej - sztuka zwiększania osobistej skuteczności
• Świadomość praw osobistych
• Asertywność w kontakcie z samym sobą
- zwiększanie poczucia
• własnej wartości
• Monolog wewnętrzny - autosabotaż lub
pomoc w zachowaniach
• asertywnych
• Asertywność wobec autorytetów, osób starszych
i dzieci, osób
• stojących wyżej lub niżej
w hierarchii oraz
klientów
• Nie dać się sprowokować
- reagowanie na manipulację,
• agresywną
krytykę i atak
• Kiedy uległość przeradza
się w agresje - radzenie sobie
• z poczuciem
winy i krzywdy
• Zachowania stanowcze,
partnerskie, zorientowane
• na rozwiązanie
problemu
• Dawanie i branie
• Granice asertywności
Co
potem? Proces zmiany osobistej
• Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia
• Wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych
umiejętności
• w praktyce
• Plan zmiany osobistej
Metodyka
zajęć:
Zajęcia
prowadzone są metodami aktywizującymi intelekt
i emocje, takimi
jak:
ćwiczenia indywidualne, zespołowe
i grupowe,
psychodrama,
modelowanie,
symulacja
sytuacji zadaniowej, scenki, mini-wykład,
prezentacje i wizualizacje.