Którędy do sukcesu, czyli budowanie ścieżek kariery
– 2 dni

 

CEL: Najważniejszym celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników wiedzy na temat znaczenia i zasad budowania ścieżek kariery, praktyczne wykorzystanie narzędzi zarządzania zasobami w celach rozwojowych Celem jest rozwój umiejętności rozpoznawania zasobów pracowników oraz wykorzystywania potencjału pracowników podczas planowania rozwoju firmy

Cele pośrednie:

  • Rozwijające refleksje osobiste

  • Doskonalenie umiejętności zarządzania potencjałem pracowników

  • Doskonalenie umiejętności budowania stabilnego zespołu

  • Minimalizacja zjawiska odchodzenia najwartościowszych pracowników

  • Zdobycie wiedzy z obszaru planowania ścieżek rozwoju

 

Program kursu

Dzień dobry - Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia

  • Krótka prezentacja programu

  • Oczekiwania uczestników

  • Ćwiczenie integracyjne

Budowanie ścieżek kariery jako element strategii personalnej firmy

  • Gdzie jesteśmy i jaki jest stan organizacji pod względem zasobów ludzkich?

  • Gdzie chcemy być i jaki stan chcemy uzyskać w przyszłości?

  • Jak to osiągnąć?

Znaczenie kultury organizacyjnej dla zarządzania kadrami

  • System wartości i ukierunkowanie rozwoju

  • System motywacyjny jako odzwierciedlenie systemu wartości

  • Rekrutacja i selekcja pracowników pod względem najbardziej pożądanych cech osobowości

  • Styl kierowania i rola pracy zespołowej

  • System komunikacji i klimat organizacyjny

  • Identyfikacja z firmą i jej misją

Kryteria uwzględniane przy tworzeniu planu rozwoju pracownika

  • Określenie pożądanych kwalifikacji pracownika

  • Określenie niezbędnych doświadczeń zawodowych

  • Analiza wyników osiągniętych w realizacji wcześniejszych zadań

Czynniki decydujące o planowaniu kariery

  • Indywidualne preferencje zawodowe pracowników

  • Predyspozycje pracowników

  • Możliwości pozyskania i rozwijania niezbędnych kompetencji
    i kwalifikacji

  • Cele i możliwości firmy w zakresie szkolenia i awansowania pracownika

Diagnoza potencjału rozwojowego pracownika

  • Rozmowa dotycząca kariery (system wartości, najważniejsze aspekty pracy, zakres zainteresowań zawodowych, stopień przywiązania do firmy)

  • Badanie kwalifikacji

    • Przedmiot analizy: osobowość, umiejętności, kondycja fizyczna; osobista analiza SWOT;

    • Metody badania: dane z okresowej oceny pracowniczej, obserwacja na miejscu pracy, rozmowa, ankieta, kwestionariusz, coaching indywidualny, assessment i development center, obserwacja podczas szkoleń i badanie efektywności szkoleń

Cechy planu ścieżki kariery zawodowej

  • Spójność z rodzajem działalności firmy

  • Dostosowanie do obecnej i przyszłej kultury organizacyjnej

  • Uwzględnienie różnorodnych elementów funkcji personalnej: ocena, kształcenie, przesunięcia poziome, awans i degradacja pracownika

  • Elastyczność – uwzględniający zmiany wewnątrz
    i na zewnątrz organizacji

  • Zawierający co najmniej dwa warianty rozwoju

Sporządzanie planu ścieżki kariery zawodowej

  • Określenie ścieżki awansu z uwzględnieniem perspektywy czasowej

  • Stopień szczegółowości planowania w perspektywie czasu

  • Uwzględnienie faz rozwoju indywidualnego i czynników społecznych

  • Uwzględnienie alternatywnych wariantów rozwoju zawodowego

  • Ustalenie sposobu weryfikacji postępów w rozwoju
    i nabywania kwalifikacji

Zespół odpowiedzialny za planowanie ścieżek kariery
– skład i zadania

  • Kogo powinniśmy zaprosić do pracy nad projektem,
    by zminimalizować błędy,

  • Jak konsultować i komunikować nasze pomysły

  • Zasady budowania zespołu odpowiedzialnego za planowanie ścieżek kariery

Korzyści i zagrożenia wynikające z budowania ścieżek kariery

  • Dla organizacji

  • Dla pracownika

Co potem? Proces zmiany osobistej

  • Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia

  • Wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych umiejętności
    w praktyce

  • Plan zmiany osobistej

 

Metodyka zajęć:

Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową opartą na aktywizacji uczestników szkolenia poprzez pracę w małych grupach, dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia, studia przypadków, pracę indywidualną, symulacje i mini-wykłady
z omówieniem przykładów z życia i prezentacją multimedialną. Uczestnicy uczą się poprzez doświadczenie – ćwiczą różne sytuacje w małych grupach, z możliwością konsultacji indywidualnych. Nauka poprzez kreatywność, elastyczność
i zabawę, poprzez osobiste doświadczenie, przyjazny nastrój
i bezpieczną atmosferę.