Motywowanie pozafinansowe pracowników
– 2 dni

 

Do zadań każdego menedżera należy ustalenie takiej konstelacji czynników motywujący dla swoich pracowników, by zapewnić im maksimum efektywności. Dobre motywowanie to składowa ogólnej wiedzy o osobowości ludzi, wiedzy o konkretnym zespole, znajomość sytuacji i aspiracji swoich współpracowników, znajomość technik komunikacji, technik asertywności, znajomość teorii motywacyjnych.

Cel: Najważniejszym celem szkolenia jest zwiększenie umiejętności skutecznego motywowania, wywołanie wśród uczestników zrozumienia, że motywacja to nie jednorazowe działanie, ale ciągły proces. Nauczenie, co motywuje i co demotywuje ludzi. Poszerzenie umiejętności motywowania, wykorzystania jak największej ilości narzędzi motywacyjnych. Analiza potencjału zespołu, którym zarządza menadżer, by
lepiej motywować konkretne osoby. Weryfikacja przekonań
i skuteczności stosowanych metod. Eliminacja nieefektywnych nawyków.

Cele pośrednie:

  • Rozwijające refleksje osobiste

  • Podniesienie samooceny, wzmocnienie pewności siebie

  • Umiejętność skutecznego wspierania podwładnych
    w podejmowaniu i realizacji wyzwań

  • Skuteczne motywowanie i nagradzanie pracowników

  • Umiejętne prowadzenie rozmów motywacyjnych,

  • Przygotowanie i wygłoszenie profesjonalnego „Expose szefa”.

  • Poznanie i rozwinięcie praktycznych umiejętnosci zastosowania najbardziej przydatnych teorii motywowania pozafinansowego

  • Stworzenie motywującego środowiska pracy oraz motywujących warunków pracy w obszarach organizacyjnych, psychologicznych i technicznych

 

Ramowy program szkolenia

Dzień dobry - Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia

  • Krótka prezentacja programu

  • Oczekiwania uczestników

  • Ćwiczenie integracyjne

Motywacja – co to takiego

  • Najbardziej przydatne teorie motywacji pozapłacowej i ich praktyczne zastosowanie w organizacji

  • Czynniki, które mają wpływ na motywację oraz elementy demotywujące

  • Co mnie motywuje – test autoanalizy

  • Uświadomienie sobie jak bardzo różni jesteśmy i jak motywują nas różne rzeczy

  • Jak nie demotywować czyli najczęściej popełniane błędy managerów, które wpływają na poziom motywacji.
    Jak zapobiegać i naprawiać błędy

Pieniądze – czynnik motywujący?

  • Motywacja a finanse

  • Jasne formułowanie oczekiwań wobec pracownika
    i informacja jak przekłada się realizacja oczekiwań
    na finanse pracownika

  • Rodzaje finansowych motywacji

Skuteczna marchewka. Motywowanie i nagradzanie pracowników

  • Zabawy motywacyjne

  • Określanie potrzeb i czynników motywujących własnych pracowników

  • Wywieranie wpływu

  • Film wideo „Jak budowałem i motywowałem zwycięski team”

  • Najbardziej skuteczne metody wg Huberta Wagnera

Inspirowanie – istota i zasady. Czym jest wizja zespołu? Jak zarazić pracowników wspólną misją?

  • Gra – projekt grupowy.

  • Obserwacja pracy liderów i ich wpływu na wynik końcowy

  • Przejawiany autorytet i styl zarządzania

  • Dostosowanie sposobu motywowania do etapu rozwoju zespołu

  • Dynamika zespołu

  • Dopasowanie stylu zarządzania i autorytetu

  • Wnioski nt. własnego zespołu

  • Podsumowanie projektu

Porywające przemówienie

  • Przygotowanie profesjonalnego „Expose szefa”

  • Elementy „Expose szefa”

  • Przygotowanie expose

  • Symulacja rozmowy z zespołem lub pracownikiem

Techniki skutecznej komunikacji jako wsparcie dla menedżera. Rola komunikacji w skutecznym motywowaniu zespołu

  • Konkretyzowanie, aktywne słuchanie, udzielanie informacji zwrotnej w motywowaniu.

  • Proces komunikacji – symulacja

  • Skuteczność kanałów komunikacyjnych

  • Bariery komunikacyjne i metody ich przezwyciężania

  • Komunikaty pisemne czy ustne?

  • Ćwiczenia komunikacyjne

Prowadzenie rozmowy motywacyjnej

  • Przygotowanie się do rozmowy

  • Jak rozpoznać potrzeby i czynniki motywujące własnych pracowników

  • Jak ustalić wspólny plan działania

Przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem – zajęcia praktyczne

  • Symulacje rozmów z pracownikami wg zadanych scenariuszy

Znaczenie oceny pracy oraz kontroli dla podnoszenia efektywności osoby i zespołu.

  • Proces kontroli i jego znaczenie

  • Rodzaje kontroli: prewencyjna, bieżąca i po fakcie

  • Cechy skutecznego systemu kontroli

  • Dysfunkcjonalna strona kontroli

  • Jak formułować i przekazywać ocenę pracy, aby była motywująca?

  • Pochwała i krytyka – cele i zasady skutecznej praktyki wzmacniania pożądanych zachowań.

  • Projekt grupowy z raportowaniem

Plan motywowania, czyli jakie działania podejmę po szkoleniu, by lepiej pracować z moimi ludźmi

  • Narzędzia i sposoby motywowania dostępne w moim miejscu pracy.

  • Stawianie celów jako narzędzie motywacyjne

  • Wykorzystywanie potencjału pracowników

  • Dobra komunikacja. Słuchanie i udzielanie informacji zwrotnych

  • Zwiększanie poczucia odpowiedzialności u ludzi

  • Wzbudzanie kreatywności i wykorzystywanie pomysłów

  • Budowanie dobrych relacji w zespole

  • Inne działania pozafinansowe

Co potem? Proces zmiany osobistej

  • Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia

  • Wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych umiejętności
    w praktyce

  • Plan zmiany osobistej

 

Metodyka zajęć:

Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi intelekt
i emocje, takimi jak: ćwiczenia indywidualne, zespołowe
i grupowe, modelowanie, symulacja sytuacji zadaniowej,
mini-wykład, prezentacje.