Coaching jako proces wspierania rozwoju - 2 dniowy warsztat dla menedżerów

 

Cel: Coaching rozumiemy jako proces służący rozwojowi kompetencji i motywacji pracownika. Prawidłowa realizacja tego procesu wymaga sporych umiejętności. Jest to jednak jeden
z ciekawszych aspektów pracy menedżera. Najważniejszym celem szkolenia jest rozwój i utrwalenie wiedzy dotyczącej coachingu.

Celem szkolenia jest nabycie umiejętności wykorzystywania narzędzi coachingowych w zarządzaniu, podniesienie kwalifikacji sprzyjających budowaniu konstruktywnych i stabilnych relacji
ze współpracownikami a także usprawnienie pracy zespołowej.

Każdy z uczestników będzie miał szansę na wypracowanie własnego podejścia do coachingu i rozwój własnego stylu
w coachingu. Problematyka warsztatu koncentruje się na modelu coachingu opartego o umiejętność budowy odpowiedniej relacji
z podopiecznym. Wymaga to diagnozy potencjału rozwojowego pracownika, udzielania mu efektywnej informacji zwrotnej oraz wzmacniania pozytywnych zachowań poprzez odwoływanie
się do naturalnych zasobów pracownika.

Cele pośrednie:

  • Rozwijanie elastycznej i otwartej komunikacji

  • Rozwijające refleksje osobiste

  • Podniesienie samooceny, wzmocnienie pewności siebie

  • Lepsze rozumienie siebie i innych oraz budowanie dobrych relacji z podwładnymi

  • Poszerzenie wiedzy i umiejętności pozwalających na wdrażanie w firmie zasad coachingu,

  • Poprawa zdolności komunikowania się w trudnych sytuacjach,

  • Postrzeganie własnych możliwości i szans z nowego punktu widzenia

  • Umiejętność skutecznego wspierania podwładnych
    w podejmowaniu i realizacji wyzwań

 

 

Program kursu

 

Dzień dobry - Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia

  • Krótka prezentacja programu

  • Oczekiwania uczestników

  • Ćwiczenie integracyjne

Czym jest coaching menedżerski

  • Odróżnienie coachingu od podobnych rodzajów działalności

  • Kiedy warto skorzystać z coachingu?

  • Korzyści wynikające z coachingu dla firmy i dla osoby coachowanej

  • Podstawowe zasady i typy coachingu

Czym to się je? Metodyka stosowania coachingu
w zarządzaniu

  • Motywowanie i wspieranie podwładnych

  • Stosowanie perspektywy systemowej

  • Style zarządzania sytuacyjnego – coaching

  • Odwaga i wrażliwość coacha

Solidne podstawy, czyli założenia coachingu

  • Zadania coacha – menedżera

  • Zasady etyczne coacha

  • Podstawowe kompetencje coacha

  • Metody pracy coacha

Od A do Z - proces coachingu

  • Zasady pracy z celami

  • Potrzeby i aspiracje podwładnych – klientów

  • Motywacja z perspektywy pracownika i szefa

  • Bariery przeszkadzające w procesie coachingu

Rozmowa coachingowa

  • Poziomy słuchania

  • Zadawanie pytań

  • Udzielanie informacji zwrotnych

  • Cele, wartości i przekonania – piramida Dilt’sa

  • Jak budować zaufanie w relacji coachingowej?

Skrzyneczka z narzędziami, czyli metody coachingowe

  • Zawieranie kontraktu

  • Określanie i wyznaczanie wymiernego celu

  • Określanie pożądanych rezultatów

  • Praca z ograniczającymi przekonaniami

  • Identyfikowanie zasobów – silne strony, umiejętności

  • Wyzwania coacha: opór, granice

  • Świętowanie osiągnięć

    • Model GROW

    • Model ICC

Podsumowanie coachingu

  • Informacja zwrotna od coacha - szefa dla klienta - pracownika

  • Informacja zwrotna od klienta - pracownika dla coacha - szefa

Co potem? Proces zmiany osobistej

  • Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia

  • Wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych umiejętności
    w praktyce

  • Praktyczna możliwość wdrożenia coachingu do  pracy menedżerskiej

  • Plan zmiany osobistej

Metodyka zajęć:

Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi intelekt
i emocje, takimi jak: ćwiczenia indywidualne, zespołowe
i grupowe, psychodrama, modelowanie, symulacja sytuacji zadaniowej, mini-wykład, prezentacje i wizualizacje
.